Które KPI powinniśmy śledzić, by wiedzieć, czy nasze filmy odniosły sukces?
Klucz tkwi w tym, że nie chce nam się myśleć, planować bo to wymaga wysiłku, to trudne, żmudne, czasochłonne, nie mamy na to czasu. Łatwiej jest działać, robić coś i funkcjonować wg dewizy „puszczamy zobaczymy jak będzie”, „niech już coś się dzieje”. Problem w tym, że na końcu okazuje się, że nie jesteśmy w stanie czegoś sprawdzić, porównać, bo na początku, kiedy był czas na planowanie nie poświęciliśmy na nie wystarczająco dużo czasu, nie chciało nam się przyłożyć, zastanowić co chcieliśmy danym działaniem osiągnąć. Warto w takiej sytuacji skonsultować się z firmą taką jak Marketing Solutions, chętnie doradzimy. Często podczas zwykłej rozmowy można wpaść na coś niezwykłego!
Planowanie to częsta bolączka małych firm, w których zazwyczaj właściciel jest jednocześnie dyrektorem finansowym, dyrektorem marketingu, dyrektorem HR, można by tak wymieniać długo. Pytanie jak długo da się tak funkcjonować? Na pewno na początku, ale w życiu każdej dobrze rozwijającej się firmy przychodzi czas, kiedy przestaje to wystarczać. Nie należy bać się podzielenia odpowiedzialności, w końcu chyba księgowości nie prowadzisz samodzielnie? Podobnie jest z marketingiem, po krótkiej analizie za i przeciw można ją podobnie do działań PR outsourcować. W Marketing Solutions wierzymy w specjalizację, działamy jako organ doradczy w zakresie marketingu i promocji dla małych i średnich firm. Tobie pozostaje to co umiesz robić najlepiej prowadzić swoją firmę.
Tym razem kilka refleksji na temat działalności na You Tube. Nie trzeba być międzynarodową korporacją, żeby tam zaistnieć, i żeby ta aktywność przynosiła wymierne korzyści dla Twojej firmy.
Po pierwsze, czyli jaki jest właściwie Twój cel marketingowy, po co to robisz?
Pewnie, żeby przybliżyć społeczeństwu to czym się zajmujesz? Kanałów dotarcia jest w tej chwili mnóstwo, nie ma sensu być we wszystkich, ale dobrze jest być w kilku profesjonalnie i długoterminowo, tylko tak możemy zbudować solidne podstawy swojej obecności. Klienci mają do dyspozycji całą masę punktów styczności z Twoją marką, zakupy online, recenzje, smartfony, komputery, social media, YouTube. Wszystkie kanały, z których korzystasz powinny być ze sobą spójne, ale każdy jest inny i inaczej trzeba kierować komunikat na YouTube, a inaczej na Snapchata. Ponad to masz już na pewno swoich fanów – oddanych klientów. Dlatego przed przystąpieniem do konkretnego działania przypomnijmy, że możemy podzielić konsumentów na 3 grupy:
- Niezaznajomionych z produktem
- Kojarzących produkt
- Gotowych do wykonania działania do którego ich zachęcasz (newsletter, założenie profilu, przesłanie opini)
Do każdej z nich w inny sposób będziemy mówić. Pierwsze pytanie:
Do których z tych trzech grup zaliczysz odbiorców tej kampanii?
Mamy cel? Dobierzmy KPI.
Krok drugi to przyjrzenie się bliżej KPI. Pomocna może być poniższa tabela
Wybraliśmy grupę docelową, przechodzimy do celów, jak podpowiada powyższa tabela mamy ich znowu trzy rodzaje
Awareness – zwiększenie świadomości odbiorców
Pod którą mamy następujące KPIs:
Views – liczba osób która obejrzała nasz film
Impressions – liczba osób której film się wyświetlił ale z jakiś względów go nie oberzjały
Unique users – liczba unikalnych urzytkowników
Awareness lift – wzrost świadomości marki
Ad recal lift – odzew jaki otrzymaliśmy po wypuszczeniu filmu
Drugim rodzajem celu jest:
Consideration
Trudno to dosłownie przełtumaczyć odczucia jakie mają nasi klienci względem naszej firmy jakie im towarzyszą słysząc jej nazwę, jakie skojarzenia powstają w ich głowach, a mierzyć to możemy poprzez:
view-through rate – oglądalność, stosunek wyświetlonych filmów do obejrzanych
watch time – ile czasu poświęcono na oglądanie filmu, czy w całości, czy kawałek a jeśli tak to jaki, na tej podstawie możemy modyfikować nasze przyszłe produkcja aby były ciekawsze dla odbiorców
favorability lift – wzrost popularności naszej marki
consideration lift – świadomości
brand interest lift – zainteresowania marką
Akcja
Ostatnim celem może być akcja jaką chcemy, żeby podjął oglądający. Chyba najłatwiejszy aspekt do zmierzenia.
kliknięcia
telefony
nowi zarejestrowani użytkownicy
sprzedaż
wzrost zainteresowania zakupem
Jakie są najlepsze narzędzia do mierzenia Twoich KPI?
Ok mamy już cel nadrzędny, KPI określone, czas na wybór narzędzi do ich pomiaru. Do obsługi kampanii na YouTube mogą nam posłużyć trzy narzędzia Brand Lift, YouTube Analytics i raportowanie AdWords.
Jeżeli chcecie wyjść o krok dalej poza te narzędzia możecie rozważyć przeprowadzenie ankiet wśród swoich klientów, pomoże w tym https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-gb/planning-tool/google-consumer-surveys/
(w chwili pisania tego postu jeszcze niedostępne na rynku Polskim)
Te trzy narzędzia są pomocne do mierzenia podstawowych parametrów typu: czasu wyświetlania, klikalności, polubienia, udostępnienia, czy stosunek wyświetleń do kliknięć. Są to standardowe dane możliwe do podejrzenia w trakcie trwania kampanii reklamowej na YouTube.
Ale co innego jeśli zależy nam na podniesieniu świadomości marki, czy chęci do dokonania zakupu. Wtedy sprawa zaczyna się komplikować. Tu z pomocą przychodzi Brand Lift.
Zamiast porównywać się z innymi firmami, co jest trudne ze względu na budżet, wykorzystane media, częstotliwość, wizerunek firmy, lepiej jest ustanowić porównania między własnymi kampaniami.
Dzięki temu zobaczysz co zostało poprawione i będziesz miał wszelkie dane mogące posłużyć porównywaniu Twoich działań.