Jakie są zmieniające się zachowania konsumentów, nowe technologie i trendy w branży, które mogą zmienić marketing w 2020 r.? Dzielę się przypuszczeniami, aby dać Ci przewagę konkurencyjną na początku tej nowej dekady w marketingu.
1. Smakowite materiały wideo
Najnowszym celem nastolatków jest stać się sławnym na TikToku. Ogromny rozwój aplikacji do udostępniania wideo ujawnia nowe sposoby, w jakie konsumenci angażują się w treści – oraz rodzaje treści, które się do nich przemawiają. Surowe. Sprytne. Kreatywne. Smakowite. Ale jakie są wskazówki dla marketerów, gdy uwaga użytkownika staje się coraz krótsza?
Sposobem może być storytelling zdefiniowany na nowo. Wyobraźmy sobie opowiadanie historii w reklamach – przy użyciu krótszych formatów, a także uczenie maszynowe generowanie niestandardowych wariacji reklamy, które angażują, a zarazem łączą w sobie chęć do podróży, odkrywania marki, produktu. Niektóre marki, jak Lego czy Nike, wykorzystały to już z powodzeniem na YouTube, a w 2020 roku spodziewam się fali reklam odkrywających ten nowy sposób dotarcia do klientów.
2. Asystenci głosowi coraz popularniejsi
Asystenci głosowi staną się w tym roku i nadchodzącej przyszłości znacznie częściej angażowanym punktem kontaktowym dla klientów. Pod koniec 2021 r. ponad 1,6 mld osób będzie regularnie korzystać z usług asystentów głosowych, a ich zainteresowania nie będą koncentrować się tylko na pytaniach o czas lub wysyłaniu wiadomości e-mail.
Jako konsumenci przechodzimy na gospodarkę opartą na rozmowach, w której asystenci głosowi w domu będą odgrywać ważną rolę. Odpowiadając na emocje i potrzeby klientów w czasie interakcji, marki będą mogły tworzyć szybsze i płynne doświadczenia.
3. Transformacja marketingu cyfrowego
Technologia zmieniła nasze życie nie do poznania. To, czego kiedyś oczekiwaliśmy od usług na najwyższym poziomie, teraz oczekujemy od każdego produktu lub usługi. Transformacja marketingu cyfrowego jest dziś kluczem do sukcesu i oczekujemy, że w 2020 roku stanie się ona jeszcze silniejszym trendem.
BCG i Google opracował model dojrzałości cyfrowej, aby firmy mogły zmierzyć swój obecny poziom dojrzałości w marketingu cyfrowym i opracować plan rozwoju. Skorzystać z tego narzędzia możecie pod tym linkiem: Sprawdź dojrzałość cyfrową swojej organizacji.
4. Zaangażowany marketing
Dzisiejsi konsumenci oczekują od marek czegoś więcej niż tylko informacji o produkcie. To, czego naprawdę oczekują, to zaangażowanie marki w tematy, które są dla nich ważne – i to, w jaki sposób wnoszą pozytywny wkład ich otoczenie. W 2020 r. pogląd marki na takie kwestie, jak różnorodność i wyłączenie społeczne, zmiany klimatu i zrównoważony rozwój, stanie się jeszcze ważniejszy.
Marki takie jak Axe i Gillette już przyczyniły się do globalnej zmiany mentalności.
5. Mobilna obsługa klienta
W 2020 r. konsumenci będą również oczekiwać bezproblemowych doświadczeń we wszystkich kanałach, w tym na urządzeniach przenośnych. Obecnie jednak wskaźniki konwersji na urządzeniach mobilnych są niższe niż na urządzeniach stacjonarnych. Marketerzy, którzy chcą utrzymać się na szczycie trendu mobilnego, powinni:
- Inwestować w nowe technologie, takie jak AMP i PWA.
- Dostosowywać doświadczenia do różnych zachowań w zakresie poszukiwania konsumentów.
- Stosować zaawansowane techniki pomiarowe w celu lepszego odwzorowania drogi konsumenta.
- Wykorzystywać automatyczne dostosowanie stawek w celu maksymalizacji zwrotu z inwestycji.
6. Transparentność marki
Większość (60%) z pokolenia Z – tych urodzonych w latach 1995-2005 – mówi, że chce zmienić świat. I to nowe pokolenie ma wszystkie narzędzia, by poznać marki, z których korzysta. Coraz popularniejsza staje się aplikacja do skanowania kodów kreskowych, która ocenia korzyści zdrowotne produktów. Z kolei modzie luksusowej, Good On You klasyfikuje marki według ich etyki.
Konsumenci mają to gdzieś, jeśli 77% marek zniknęło. Więc dla marek może to być konkurencyjny wyróżnik w 2020 roku, aby być transparentnym co do swojej roli w społeczeństwie i podkreślić, w co planują zainwestować, aby stać się jeszcze lepszymi.
7. Personalizacja na dużą skalę
Wkraczamy w nową erę, w której tradycyjny marketing jest kształtowany przez uczenie maszynowe. Marketerzy stają się coraz bardziej inteligentni, jeśli chodzi o doświadczenia klientów i personalizację na dużą skalę, ponieważ uczenie się maszynowe może pomóc w zrozumieniu podróży klientów w kierunku zwiększenia ich zaangażowania i dodania wartości w kluczowych momentach.
Dzięki odpowiedzialnemu wykorzystaniu tych informacji, marketing może stać się bardziej osobisty, ludzki i wielokanałowy. Zdolność uczenia się maszynowego do rozumienia i adaptacji pozwala na niezwykle indywidualne i istotne zaangażowanie konsumenta. Producent samochodów Škoda, na przykład, z powodzeniem wykorzystał tę technologię do personalizacji swoich reklam wideo na dużą skalę.
Personalizacja na dużą skalę w wydaniu Škody
8. Wyszukujemy nie tylko tekstem
W tym roku minęło 20 lat od wynalezienia Google Images (dzięki Versace, JLo i tej sukience, która „wygrała internety”). Konsumenci coraz częściej polegają na zdjęciach, szukając odpowiedzi, decydując, jakie usługi lub produkty kupić, a nawet szukając inspiracji. Do tego stopnia, że w latach 2016-2018 „wyszukiwanie obrazów” w telefonie komórkowym wzrosło o ponad 60%.
Uderzenie w odpowiednią kombinację tekstu i obrazów może przynieść ogromne rezultaty. W 2020 roku spodziewam się wzrostu alternatyw dla klasycznego wyszukiwania tekstem, skanowanie, rozpoznawanie przedmiotów, zamiana teksu przy pomocy obrazu…
9. Marketing oparty na danych
Marketerzy będą w coraz większym stopniu zwracać się w kierunku uczenia maszynowego i automatyzacji, aby osiągnąć lepsze wyniki biznesowe. Podczas gdy w przeszłości możliwe było osiąganie dobrych wyników za pomocą marketingu opartego na regułach, w dzisiejszych czasach działa on coraz mniej. Konsumenci oczekują komunikatów, które zaspokajają ich osobiste potrzeby.
Reklamodawcy, którzy używają uczenia maszynowego do aktywowania własnych danych, mogą precyzyjniej kontrolować strategie ofertowe poprzez modele prognostyczne. Umożliwia to skupienie się na najbardziej wartościowych konwersjach w celu uzyskania lepszego zwrotu z wydatków na reklamę i większych przychodów. Zaawansowani reklamodawcy, tacy jak Otto i Freenet, już z powodzeniem stosują to podejście.
10. Wygrywa kreatywność
Czy widziałeś jedną z pierwszych na świecie reklam opracowanych dla telewizji? To była przerobiona reklama radiowa. Historia się powtarza, gdy widzimy długie reklamy telewizyjne zmontowane do wideo online. W rzeczywistości, kampanie, które są kreatywne, mają większe szanse na wywarcie wpływu.
W 2020 r. większy nacisk zostanie położony na strategie kreatywne – pierwsze strategie oparte na spostrzeżeniach konsumentów. Podejście to pozwala na większą elastyczność i lepszy pomiar – a także pozostawia miejsce na kreatywność. Można je również dostosować do wyświetlania odpowiednich reklam właściwym osobom we właściwym czasie, z możliwością przeprowadzania testów beta i pomiarów na miejscu. Aby uzyskać kreatywną inspirację, zapraszamy do obejrzenia kampanii wideo Nescafé Dolce Gusto.